Čtvrtek, 14. prosinec

Poznejte ateliérová světla II. – odlesky světel v očích

( 0 hlasů ) 
Profil autora Patrik Mareška

V minulém článku jsme se zaměřili na klíčové světlo a porovnali jsme rozdíly stínů mezi měkkým a tvrdým světlem. V tomto článku se zaměříme na odlesky jednotlivých světelných nástavců v očích fotografované osoby. Odlesky světel v očích hrají velkou roli především v portrétové fotografii. Nicméně i v dalších stylech fotografií (glamour, fashion, akt) je dobré znát, jak jednotlivé odlesky vypadají. Oči se zřetelným leskem působí živěji a atraktivněji než oči, které se vůbec nelesknou. Oči bez lesku působí ploše a nevýrazně. Přestože se jedná o velice drobnou část fotografie, tak na celkový dojem z fotografie může mít velký vliv. Existují situace, ať už v interiéru nebo v exteriéru, kdy není z nějakého důvodu možné požadovaný lesk zachytit. Jak tuto situaci řešit se podíváme v druhé části tohoto článku.Nejprve se tedy podíváme na první situaci, kdy je lesk možné zachytit.  

Typy vybraných světel

Nejprve bych rád představil typy 8 nástavců, které jsem porovnával:

Softbox octagon 90 cm

Softbox octagon 140 cm

Stripbox

Beauty dish 70 cm se středovým krytem

Beauty dish 70 cm bez středového krytu

Reflektor standardní

Stříbrný deštník s reflektorem

Parabolický deštník SUN PARA

Popis těchto typů nástavců byl popsán již v předchozí kapitole.

Metoda porovnávání vybraných typů světel

Metoda porovnávání je opět stejná jako v minulém díle tohoto článku, takže veškerá světla jsem s pomocí expozimetru nastavil tak, aby výsledná clona ve fotoaparátu byla 8. Fotografie jsou převedeny do černobílé verze, protože při porovnávání jednotlivých fotografií jsou drobné rozdíly lépe viditelné. Na následujícím diagramu je vidět poloha fotoaparátu, modelu a světla z horního pohledu. Fotoaparát a světlo svírají úhel přibližně 45 stupňů.

Obr. - Diagram nastavení scény z horního pohledu

Pro upřesnění diagramu je na následujícím obrázku zobrazen i boční pohled, kde světlo svítí mírně zezhora.

Obr. - Diagram nastavení scény z bočního pohledu

Porovnání lesku v očích při použití různých nástavců

Pro každý typ světla byla vyfotografována jedna fotografie. Z každé takto vyfotografované fotografie, jsem vytvořil detailní výřez oka, které perfektně zachycuje odlesk světla. Jak je vidět z lesku oka, je možné zpětně interpretovat, jaký nástavec světla byl použit. Pouze u stripboxu jsou zde vyfotografovány 2 fotografie. Jedna fotografie pro stripbox v poloze vertikální a druhá fotografie pro stripbox v poloze horizontální. Níže je možné všechny výřezy fotografie porovnat.

Softbox octagon 90 cm

Softbox octagon 140 cm

Stripbox horizontálně

Stripbox vertikálně

Beauty dish 70 cm bez středového krytu

Beauty dish 70 cm se středovým krytem

Stříbrný deštník s reflektorem

Reflektor standardní

Parabolický deštník SUN PARA

Když odlesky nejsou? Vytvořte si vlastní.

Jak jsem psal již v úvodu, ne vždy je možné odlesky zachytit, a to jak z důvodů technických, tak jiných. Naštěstí existuje možnost postprodukce, kde si lesk na oko můžeme přidat. Ke své práci, asi jako většina fotografů, používám Photoshop. Pojďme se tedy podívat na výchozí fotografii. Jedná se o portrét fotografovaný v ateliéru.

Fotografie by jistě prokoukla, kdyby se přidal lesk do pravého oka modelky. Ale jak na to? Jsou dvě možnosti, buď si vytvoříte vlastní sadu štětců s motivy lesků v očích, nebo si stáhnete na internetu již hotové štětce. První možnost je pro začátečníky poměrně náročná, a proto se raději přikloním k druhé variantě. Na internetu je možné nalézt několik těchto sad štětců s motivem lesku. Sada štětců, kterou jsem použil při své postprodukci je od Sarah Wilkerson, která umožňuje štětce zdarma stáhnout ZDE.

Postup postprodukce je následující:

1)      Otevřu fotografii

2)      Vytvořím novou vrstvu pro lesk. Je možné použít klávesovou zkratku CTRL+SHIFT+N a zadat název „Lesk v očích“

3)      Je potřeba nahrát nové štětce. Nejdříve vybereme nástroj Štětec (klávesová zkratka B). V horní liště se objeví vlastnosti štětce, které je třeba rozkliknout. V rozbalovací roletě je následně zobrazena položka „Load Brushes…“. Najdeme a vybereme štětce ze složky, do které jsme štětce uložili. Po nahrání štětců uvidíme tuto tabulku:

4)      Nyní stačí pouze vybrat štětec, který se nám nejvíce zamlouvá a začít kreslit. Před použití štětce nastavím Opacity na 50% a velikost odpovídající velikosti oka. Je potřeba to vyzkoušet, velikost oka se možná nepodaří na první pokus odhadnout. Štětec umístíte do místa, kde chcete mít lesk a jednou stisknete. Díky 50% opacitě, není lesk nijak zvlášť výrazný, proto klikáme na stejném místě několikrát, dokud není efekt uspokojivý. Dále je možné zkusit změnit vrstvu prolínání na Overlay nebo Soft Light, dají se tím vytvořit zajímavé efekty. Pokud lesk přesahuje oko, tak není problém přečnívající části umazat gumou (zkratka E).

5)      Finální fotografie je zobrazena níže.

Závěr a zhodnocení

Ukázali jsme si, jak vypadají odlesky v očích při použití jednotlivých nástavců světel. Při použití jednoho světla v ateliéru nejsou rozdíly nijak dramatické. Při používání více světel ale mohou v očích vzniknout poměrně zajímavé obrazce. Určitě je dobré si tohoto efektu všímat, ne vždy ale musí být lesk takový, jaký si představujeme. Při použití stripboxu lesk v očích vytváří protáhlou čáru, která připomíná oči divoké zvěře.

V druhé části jsme si ukázali, jak je možné lesk v očích rychle a efektivně přidat. Není to nijak náročné a zároveň to fotografii může značně oživit.

Autor: Patrik Mareška (http://www.patrikmareska.cz )

Vizáž: Monika Kubínová (http://www.vizazistka-praha.eu), květen 2013

1/3