Čtvrtek, 14. prosinec

Z amatéra profíkem VI: Tipy pro focení zátiší

( 2 hlasů ) 
Profil autora Jana

Zátiší. Při tomto slově se většině z nás vybaví tradiční mísa s ovocem, ať už vyfocená nebo namalovaná. Pod zátiším si však lze představit mnohem více než jen naaranžované ovoce!

Za fotografické zátiší můžeme považovat jakýkoli snímek, který zachycuje jeden a více předmětů – od zmíněného ovoce přes sklo a nádobí až po hračky či nejrůznější předměty osobní potřeby (kosmetika, kuřácké potřeby atd.). V základu jej lze rozdělit na ateliérové (interiérové) / exteriérové a na aranžované / nalezené. Již z tohoto krátkého výčtu je jasné, že zátiší může mít mnoho rozličných podob, a že nabízí velké množství možností, jak jej pojmout. Pokud patříte mezi ty, které téma zátiší oslovuje, tento článek plný užitečných tipů a rad je určen právě Vám!

Fotografie zátiší patří spolu s tzv. krajinkami mezi první dochované fotografie. V období daguerrotypie bylo zátiší velmi vděčným tématem, a to zejména z důvodu své statičnosti – v počátcích fotografie totiž každý snímek vyžadoval extra dlouhou expozici a neživé objekty tak byly ideální volbou pro zvěčnění.

Jedním z nejznámějších fotografů zátiší vůbec je český rodák Josef Sudek (1896-1976), který se stal inspirací pro mnohé z fotografů, kteří přišli po něm. Známé jsou především jeho fotografické cykly „Okno mého ateliéru“, „Zahrada mého ateliéru“ a „Zátiší na okně mého ateliéru“.

Pokud Vás oslovují fotografie nahodilé a neplánové, zátiší nalezené v interiéru nebo exteriéru je pro Vás tím pravým. V takovém případě se tedy nemusíte příliš zabývat nejrůznějšími pravidly a postupy, stačí Vám pořádně se dívat okolo sebe a mít po ruce funkční foťák. Zajímavý a působivý snímek můžete pořídit v podstatě kdekoli – po cestě do školy nebo do práce, na procházce městem, na návštěvě u přátel .. a záleží jen na vašem bystrém oku, jaké poutavé předměty pro svou fotku objevíte. Pokud si chcete s nalezeným zátiším více pohrát, experimentujte například s kompozicí nebo s hloubkou ostrosti.

Jestliže Vás ale více láká zátiší aranžované, je třeba přijít nejprve s nějakým konceptem. Zátiší tohoto typu můžete fotit jak v ateliéru (interiéru), tak v exteriéru – finální volba závisí na zmíněném konceptu a také na Vašich možnostech. Téma si můžete zvolit, jaké Vás napadne, meze se nekladou.

Pokud jde o focení aranžovaného zátiší v exteriéru, velmi působivé může být použití kontrastů – tedy určitá nesourodost prostředí a fotografovaných předmětů. V exteriéru je třeba přizpůsobovat se do značné míry přirozenému světlu, proto více než se světlem můžete experimentovat například s hloubkou ostrosti. Nezapomeňte, že technicky precizní snímek automaticky neznamená zajímavý snímek, a proto se nebojte záměrně tvořit fotky technicky „nedokonalé“ – sami pak můžete být překvapeni, jaké umělecky hodnotné fotky Vám ve finále vyjdou.

Co se týče focení zátiší v ateliéru / interiéru, nabízí se Vám celá řada možností, jak při práci kreativně experimentovat. V ateliéru si můžete skvěle pohrát především se světlem. Jednou z nejjednodušších možností je použití barevných filtrů – folií, které se nasazují na reflektory. S jejich pomocí dosáhnete působivých světelných efektů, a navíc ani nemusíte investovat do barevných pozadí – díky filtrům totiž efekt zabarveného pozadí snadno vytvoříte. Praktické mohou být i tzv. voštiny nebo jiné mřížkové nástavce na reflektory, s nimiž dosáhnete zajímavých stínů. Pro fajnšmekry může být zajímavý např. tzv. light brush, což je speciální pistole s úzkým komínkem, kterým si lze nasvítit jen určité části záběru. Kromě prosvětlování s ním lze i „malovat“ a vytvářet tak zajímavé světelné efekty. Navíc díky zabudovanému zvukovému časovači přesně víme, jak dlouho máme pro požadovaný efekt light brushem svítit. Pro účinné používání light brushe je však třeba fotit se stativem, a také je potřeba se s ním naučit kvalitně pracovat. Kromě světla si můžete pohrát i s nejrůznějšími speciálními pomůckami, a to nejen v ateliéru, ale i v interiéru jako takovém. Nabízí se například kouř, rosa nebo pavučina ve spreji, prach v plechovce či kostky ledu vyrobené z želatiny nebo plastu. Umělou rosu lze aplikovat např. na sklo za účelem vytvoření efektu orosení, pavučina se zase hodí v případě, kdy chcete docílit fotografie s nádechem vintage stylu.

Než se však do používání speciálních efektů pustíte, udělejte si raději konkrétní návrh daného zátiší. Tyto pomůcky nepatří mezi nejlevnější a tak by se Vám mohlo prvotní experimentování s nimi celkem prodražit – lépe dopředu přesně vědět, co a jak chcete použít, než pak zbytečně vypotřebovat drahý materiál a ještě nezískat fotku, jakou si přejete. Lze samozřejmě získat i pomůcky levnější, ale u těch většinou hrozí, že je z fotografovaného předmětu již nedostanete, jako třeba v případě umělé pavučiny. Proto je lepší dávat přednost kvalitnějším, v tomto případě tedy i dražším efektům.

Ať už je Vaším cílem v tématu zátiší cokoli, neváhejte a jednoduše se pusťte do toho – krásné zátiší se totiž samo nenafotí! 

text: Jesika Stejskalová / foto: www.kwacekdesign.cz

1/3