Čtvrtek, 14. prosinec

Uživatelské základy: CLONA A ČAS

( 0 hlasů ) 
Profil autora Jana

Každý začínající fotograf dříve nebo později zatouží přejít od automatického nastavování fotoaparátu k manuálnímu, které mu umožní ovlivnit výsledný vzhled fotografie a přizpůsobit jej tak vlastním požadavkům. Díky vlastnímu nastavení se lze nejen fotografií lépe vyjádřit, ale je také možné naplno pochopit principy vzniku různých typů snímků a posunout se tak od amatérského focení k pokročilému, a časem klidně i k profesionálnímu.

Podstatnými pojmy při manuálním nastavování jsou CLONA a EXPOZIČNÍ ČAS, respektive rychlost závěrky. Clona určuje množství světla, které projde objektivem, závěrka určuje dobu, po kterou bude světlo pronikat.

Velikost clony ovlivňují lamelky uvnitř objektivu, které se buď otevírají anebo zavírají, a to podle toho, jaké clonové číslo (F) nastavíme.

Stupnice clonových čísel: 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32 atd.

Čím větší clonové číslo, tím více se objektiv uzavře a propustí méně světla (a naopak). Velikost clony zároveň ovlivňuje tzv. hloubku ostrosti - čím větší clona, tím větší bude hloubka ostrosti výsledného snímku, tzn. že tím ostřejší fotka bude. Naopak, pokud nastavíme menší clonu a zajistíme tím i menší hloubku ostrosti, dosáhneme snímku s ostrým popředím a více či méně rozostřeným pozadím.

Expoziční čas nastavujeme tak, aby na snímací materiál mohlo dopadnout přiměřené množství světla.

Stupnice expozičních časů: 2, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000s

Čím delší čas nastavíme, tím více se vystavujeme riziku celkově rozmazaného snímku - obecně tedy platí, že při expozičním čase pod 1/30s je potřeba použít stativ.

S expozičním časem úzce souvisí ISO, tj. citlivost snímacího materiálu.

Stupnice ISO: 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 atd.

Čím vyšší číslo, tím je materiál citlivější ke světlu, což v praxi znamená zkrácení doby, po kterou má být závěrka otevřena. Co je ovšem potřeba si uvědomit, je, že se zvyšující se hodnotou ISO se zároveň snižuje kvalita snímku - výsledné fotografie mají výraznější šum a jsou zrnité. Někdy však právě takový efekt může být naším požadovaným záměrem.

text: Jesika Stejskalová / foto: cmsps.cz, kwacekdesign.cz

1/3