Neděle, 25. červen

  • Facebook
    facebook
  • Přihlášení / registrace

    Přihlaš se Facebook účtem

Z amatéra profíkem III: Ateliérové vybavení

( 2 hlasů ) 
Profil autora Michal Škach

 

Ať už si zařizujete vlastní fotoateliér nebo plánujete podepsat smlouvu na pronájem nějakého jiného, měli byste vědět základní informace, které pro vás budou během výběru vybavení nejdůležitější. Probereme si proto dnes ty nejdůležitější věci, které v ateliéru najdete.

Záblesková světla

Záblesková světla patří samozřejmě k tomu nejdůležtějšímu. Jejich typ, výkon a počet určuje vaše možnosti během fotografování. Vystačíte samozřejmě i s jedním světlem, ale je to vždy nouzovka a je lepší přemýšlet minimálně o dvou světelných zdrojích podobného výkonu.

Pří výběru světel je důležitý nejen jejich výkon, ale i bajonet, na který se následně připojují další komponenty, jako odrazné deštníky, softboxy, reflektory apod. Existuje několik standartních typů, mezi nejrozšířenější patří bajonety Bowens, které používá i u nás oblíbená značka zábleskových světel Photon Europe, které v tomto článku použijeme jako ukázkové.

Světlo na zadní straně nabízí několik ovládacích prvků. Nejdůležitějším je hlavní kruhový volič výkonu, kterým určujete sílu záblesku. Pouhým otočením kolečka tedy zvolíte, jak hodně světla bude do scény vypuštěno, obvykle v rozsahu 1/1 (maximální výkon) až po např. 1/32 (jedna dvaatřicetina výkonu). Hodnotu dopadnutého světla nelze dopředu odhadnout, vždy ztáleží na mnoha faktorech, jako typ použitého softboxu, vzdálenost od fotografovaného obejtktu, apod.

Ostatní ovládací prvky na světle už výsledný výkon záblesku nijak neovliňují. Jsou to všechno pomocné funkce, které oceníte při sestavování stage, kdy ovládáte pilotní žárovku. Předně, můžete nastavit, zda má pilotní žárovka svítit nebo ne. Často zákazníci mžourají a je tedy lepší pilotku vypnout úplně. Pokud se rozhodnete nechat ji zapnutou, dalším tlačítkem určujete, zda se má snižovat/zvyšovat výkon pilotky v závislosti na nastavené síle záblesku. Díky tomu můžete mít lepší kontrolu nad světlem a stínem ve scéně. Poslední tlačítko aktivuje odpálení blesku pomocí fotobuňky, takže není nutné mít zapojený synchrokabel.

Ovládání světel je tedy velmi jednoduché a více než na technických dovednostech záleží na cítění světla.

Flashmetr

Flashmetr najdete v každém větším fotoateliéru. Jde o přístroj, který měří dopadající světlo, narozdíl od fotoaparátu, který měří světlo odražené. Na základě údaje z flashmetru můžete určit clonové číslo, které je potřeba nastavit na fotoaparátu, aby byla fotografie ideálně prosvětlená. Měřit lze jak celou scénu, tedy se zapnutím všech světel, stejně jako postupně každé světlo zvlášť.

Flashmetr není nutnou výbavou při focení v ateliéru. Pouze vám pomůže s určením správného nastavení světel. Stejně tak je ale možné docílit kvalitních fotografií i pouhým odhadem, podle aktuální situace. Osobně sám používám flashmetr při úvodním sestavení scény, později už ladím vše podle aktuální situace jen odhadem.

U flashmetru je to podobné, jako u měření expozice fotoaparátem. Flashmetr neví, jakého výsledku chcete dosáhnout a tak vám pouze poradí hodnotu jasu, aby váš snímek nebyl přesvětlený. Nemůže však tušit, jak velké a ostré stíny ve scéne chcete mít, jak temný snímek si představujete, apod. Flashmetr je tedy velmi užitečná věc, začínající fotograf se bez ní ale dokáže obejít.

 

Pozadí

Pozadí určitě patří mezi nezbytnosti. Klasicky byste měli disponovat bílým a černým pozadím. Když máte černé pozadí a náležitě ho nasvítíte, máte automaticky všechny škály šedé. Na bílé pozadí zase můžete nasvítit barevným reflektorem a docílit libovolného tónu jiné barvy. Samozřejmě, pokud preferujete fotografie s určitou barvou pozadí, není nad to si ho do výbavy pořídit, nicméně to už je na vás.

Nejběžnější typy pozadí jsou z papíru, jsou dostatečně silné aby neprosvítali, jsou cenově dostupné, ale jsou např. náchylné na poškození vlivem vody. Druhou variantou jsou tzv. netkané textilie, na dotek připomínající igelit. Jsou poměrně odolné, dají se čistit, obvykle však nejsou úplně hladké a mají jemný strukturovaný tečkovaný povrch. Z dalších materiálu se často používají i různé textilie různých barev nebo i fotopozadí s nejrůznějšími motivy. Mezi dražší typy pak patří např. samet nebo speciální klíčovací pozadí. Je vždy na každém, jaký typ pozadí preferuje a co při focení využije. Vždy ale doporučuji při nákupu pozadí vidět na vlastní oči. Kvalita některých typů bývá dosti nízká a můžete pak být zklamaní, že je levné netkané pozadí skoro průhledné.

Držáky na pozadí

Pozadí jsou obvykle navinuta na dutince z tvrdého kartonu. Máte tak hned několik možností, jak pozadí pověsit. Mnoho fotografů začíná s mobilním stojanem, což jsou defakto dva stativy s příčnou tyčí, na kterou se dutina s pozadím nasune. Výhoda tohoto systému je v tom, že je stojan mobilní. Nevýhod je více, předně nízká výška stojanů, která bývá max. kolem 2m. Při fotografování vyšší postavy lehce z podhledu vám už vyčnívá hlava ze scény. Druhou nevýhodou je pak malá stabilita.

Druhou možností, daleko profesionálnější, jsou držáky pozadí montované na zeď nebo na strop. Do nich se vsadí trny, které se zasunou do role s pozadím a pomocí řetízků můžete pozadí snadno odmotávat i namotávat. Pokud se vám nechce s řetízky zabývat, můžete si pořídit i elektrické stahování. To už je ale frajeřinka, která mezi investicemi přichází na řadu opravdu až na posled.

Odpalovač

Na co nesmíme při výčtu výbavy zapomenout, je odpalovač blesků. Kvalitnější záblesková zařízení můžete odpalovat i pomocí interního blesku fotoaparátu, pomocí fotobuňky, ten vám ale může negativně ovlivnit fotografovanou scénu. Je proto daleko lepší odpalovat vše kostičkou umíštěnou na fotoaparátu, bezdrátově propojenou se zábleskem. Existuje celá řada výrobců a jednotlivé výrobky se liší i v kvalitě provedení. I tady se vyplatí trošku připlatit a vybrat plně automatické zařízení, které při nečinnosti spí a neplýtvá baterií. Levnější odpalovače, které musíte vypínat, často vypnout zapomenete a pořád mít v záloze náhradní baterie není příliš zábavné.Pokud nechcete odpalovat bezdrátově, můžete odpalovat i pomocí synchrokabelu, nicméně jakmile si jednou zvyknete na volnost bez drátů, už nebudete chtít jinak.

Závěr

Tak dnes jsme schrnuli ty nejdůležitější věci, které pro práci ve fotoateliéru budete potřebovat. Samozřejmě existuje celá řada dalších užitečných pomůcek, vždyk ale záleží na konkrétní zakázce. Přístě se podíváme detailněji na propagaci fotografa a kde všude je možné se prezentovat.

Doporučujeme

  • Pause
  • Previous
  • Next
1/3