Pondělí, 21. srpen

  • Facebook
    facebook
  • Přihlášení / registrace

    Přihlaš se Facebook účtem

Z amatéra profíkem II: Vybíráme fotoateliér

( 3 hlasů ) 
Profil autora Michal Škach

Jak jsme si slíbili na konci miného dílu našeho nového seriálu, dnes se podíváme na téma výběru vhodného ateliéru. Protože vybavení ateliéru není levná záležitost, málokterý začínající fotograf si může dovolit hned pronajmout vlastní prostory. Výhodu samozřejmě mají ti, kteří vhodnou místnost na ateliér sami vlastní, ale bez rozjeté firmy a dostatečného přílivu klientů je pronájem v řádu několikatisíc měsíčně sázkou do loterie. Velmi rychle během prvních měsíců můžete prodělat částku rovnající se ceně kvalitního objektivu. Zákazníci nepřicházejí automaticky lusknutím prstu a tak je ideální variantou pronájem již zařízeného ateliéru.

Nabídek na pronájem ateliéru existuje celá řada. Ne všechny jsou ale stejné. Pojďme se proto podívat na jednotlivé detaily, na co myslet při výběru ateliéru. Samozřejmě vám tyto poznatky pomůžou i při budování vlastního.

Lokalita

První důležitý aspekt při vašem rozhodování bude umístění ateliéru. Je samozřejmé, že fotograf z Karlových Varů asi nebude pátrat po ateliéru v Brně nebo Ostravě, nicméně pokud bydlíte pár desítek kilometrů od většího města, stojí za zvážení, kde všude ateliér hledat. Sice se vám asi nebude chtít cestovat daleko, nicméně pokud si naplánujete tři focení zasebou, náklady na dopravu se vám vrátí.

Pokud např. bydlíte jako já v menším městě do 50km od Prahy, budete se rozhodovat, zda budete shánět ateliér co nejblíž k vám a nebo právě třeba v Praze. Je potřeba si při tomto zvažování uvědomit, že jako začínající fotograf si nemůžete příliš vyskakovat a budete rádi za jakoukoli zakázku. Je proto ideální zvážit všechny možnosti, dohodnout se na podmínkách třeba i ve více městech, pokud tu ta možnost je a časem se rozhodnout, co je pro vás výhodné. Větší město má paradoxně obvykle nižší ceny za hodinový pronájem ateliéru, než města menší. Je to samozřejmě dané tím, že konkurence je v rozlehlejších městech daleko větší a tlačí tak ceny dolů.

Při vybírání lokality je potřeba brát v úvahu nejen to, jak snadno a rychle se do něj dostanete vy, ale i jak se na místo dopraví vaši budoucí klienti. Jestli je dostatek místa na parkování, popř. je možné využít hromadnou dopravu, apod. Vždy se vžijde do role vašeho zákazníka a přemýšlejte tak, jak bude myslet ten, který krom toho že dorazí na domluvené místo, za to ještě navíc zaplatí.

Kvalita a úroveň ateliéru

Prostředí, ve kterém se ateliér nachází, je velmi důležité. Samozřejmě i v malém ošklivém ateliéru je možné vyfotit dobré fotografie, vaše zákazníky to však může odradit. V místě, kde se nebudou cítit dobře se nedokáži dost dobře uvolnit a výsledek nebude stát za nic. Setkal jsem se např. s nabídkou pronájmu, kdy jste do ateliéru procházeli přes montážní dílnu. Nedovedu si představit přivést na takové místo platícího zákazníka. Špatný dojem ještě předtím, než začnete pracovat, není ideální výchozí situace.

Další důležitou věcí je vybavení ateliéru z pohledu zázemí. Kromě samotného místa na fotografování je potřeba počítat s tím, že zákazník se bude chtít někde svléknout, převléknout, zajít si na toaletu, odložit si někde svoje věci, popř. se třeba napít. Tohle všechno by mu měl ateliér poskytnout. V ateliéru by mělo být také dostatečné teplo, aby nikomu nebyla zima, zejména pokud budete fotit děti a miminka. Záblesková světla sice hřejí, nicméně třesoucí se klient s červeným nosem není to pravé ořechové. Pro fotografování velmi malých minimek není k zahození ani elektrický přímotop.

Fotografická pozadí

V každém ateliéru vám bude nabídnuta možnost fotit na fotografická pozadí. Je to nedílná součást každého ateliéru, nicméně pravidla pro používání se dost často liší. Ve větších ateliérech je obvykle možnost použití pozadí zdarma, jeho kvalita z hlediska čistoty ale není většinou příliš dobrá. Fotit samozřejmě na takové pozadí můžete, budete ale muset hodně retušovat.

Druhou možností je, že platíte za pošlapaní pozadí, obvykle kolem 300,- Kč za metr položený na zem. Tato varianta samozřejmě není příliš výhodná pro fotografy a rychle zjistíte, že se vám taková dohoda nevyplatí, protože skoro všechno co vyděláte vrazíte do pozadí. Tahle cena není vymyšlená náhodou a neznamená to, že pronajímatel je vydřiduch. Pokud chce ale poskytnout opravdu čisté kvalitní pozadí, musí zničené metry prostě ustřihnout a vyhodit. Cena nejčastěji používaného kvalitního papírového pozadí je obvykle kolem 2000,- / 10m, je však potřeba počítat s tím, že zbylé 3 metry na roli jsou vám už k ničemu. Po odstřižení už 5 metrů skrátka už není co dál stříhat, protože by plátno nedosáhlo na zem.

Třetí variantou je použití vlastního pozadí, což se jeví jako ideální řešení, pokud už trochu více fotíte. Máte svoje vlastní, obvykle uskladněné přímo v pronajatém ateliéru, takže jak si ho pošlapete nebo zničíte je jenom na vás. Pokud budete důslední a vždy po focení provedete základní údržbu, vydrží vám velmi dlouho.

Záblesková světla

Jsme u toho nejdůležitějšího, co v ateliéru budete potřebovat. Je to světlo. Každý ateliér vám nabídne různý počet a výkon světel. Minimální počet pro svícení jsou dvě světla a většina začáteníků s tímto arsenálem vystačí. Jako nouzovka to tedy bude dobré a obvykle tyto podmínky najdete v menších ateliérech. Optimálnější variantou jsou pak světla 4, kdy kromě dvou hlavních světel využijete třetí např. na nasvícení pozadí a čtvrté jako doplňkové do vlasů nebo na probarvení části scény. Na konkrétní možnosti svícení se samozřejmě podíváme v některém přístím díle seriálu, nicméně okrajově je potřeba možnosti zmínit.

Výkon světel je často diskutovanou otázkou a vlastně neexistuje jasná odpověď. Síla světel závisí vždy na tom, co chcete fotografovat a v jak velkém prostoru. Většina lidí si myslí, že čím více výkonu, tím lépe. Z jedné strany je to pravda, protože výkon světel je možné regulovat a snižovat, na druhou stranu, pokud budete chtít pracovat např. s malou hloubkou ostrosti, může se stát, že výkon nedokážete ubrat natolik, aby fotka nebyla příliš světlá. Jak jistě víte, ve fotoateliéru při práci se zábleskovými světly není možné zkracovat čas závěrky na nižší hodnotu, než je synchonizační čas fotoaparátu, což bývá 1/125 nebo 1/250. A proto pokud chcete fotit např. s clonou f/1,2 a máte světla nadbytek, musíte buď použít slabší záblesk, světlo více vzdálit od fotografovaného objektu a nebo světlo utlumit např. jiným typem softboxu. Takže i s tím je potřeba počítat.

Naopak výhodou silnejšího zábleskového světla je kromě jeho větší síly obvykle i kratší doba nabíjení ve chvíli, kdy nevyužíváte plný výkon. Takže i takto může být výkon navíc užitečný.

Doplňkové vybavení

Samozřejmě pouze záblesky vám k fotografování nestačí a je potřeba celá řada dalšího příslušenství. Čím víc, tím líp. Minimálně by v ateliéru měl být k dispozici odpalovač záblesků, abyste za sebou nemuseli tahat synchro kabel a nebo odpalovat interním bleskem. Dalšé podstatnou součástí každého ateliéru by měl být flashmeter na měření světla a několik softboxů a odrazných deštníků. Větší ateliéry mívají i další možnosti svícení, jako je beauty dish, komínkové reflektory, klapky s voštinou, barevné filtry apod. Rozhodně se hodí i dobré schůdky nebo žebřík, ze kterého můžete fotit nadhledy. Další z užitečných věcí je i ventilátor, kterým můžete mířit na dlouhovlasé modelky a utvářet tak akční „look“.

Vlastní ateliér

Pokud se rozhodnete zařídit vlastní ateliér, platí v podstatě všechny rady úplně stejně. Pokud však máte v dosahu ateliér vhodný k hodinovému pronájmu, je otázkou, jestli se vám vůbec vlastní prostory vyplatí. Vlastní ateliér je jistě otázkou prestiže, na druhou stranu, při dnešních cenách pronájmu musí být vytíženost ateliéru minimálně 20-30 hodin měsíčně, abyste se při současných cenách nájmů dostali do výhodnějších čísel. Nehledě na to, že v pronajatém ateliéru máte veškeré vybavení v ceně, do vlastního ateliéru si ho musíte zakoupit ze svého.

V přístím díle se podíváme na jednotlivá vybavení ateliéru podrobněji, představíme si jak se ovládají záblesková světla, k čemu a jak se používá flashmeter, apod.

Těším se nashledanou.

Michal Škach - Fotíme Jinak  - www.fotime-jinak.cz

Doporučujeme

  • Pause
  • Previous
  • Next
1/3