Neděle, 25. červen

Z amatéra profíkem - díl 1.: Technika

( 6 hlasů ) 
Profil autora Michal Škach

Vítejte u prvního dílu našeho seriálu, který vás provede cestou začínajícího profesionálního fotografa. V dnešním první dílu se zamyslíme nad tím, jakou fotografickou techniku byste měli mít, aby fotografování za peníze mělo vůbec nějaké výsledky.

Tak předně, než se pustíte do fotografování za peníze, měli byste mít vyřešenu administrativní otázku, tzn. mít na fotografování živnostenské oprávnění. Naštěstí pro vás je fotografování od roku 2008 živnost volná, tzn. že stačí na živnostenském úřadu zaplatit kolek, podat si žádost a můžete začít fotografovat. Zatímco dříve bylo nutné fotografické vzdělání, dnes jsou poměry mnohem volnější a vy bez obav můžete své služby nabízet zcela legálně. Teď už ale k samotné technice.

Pro začátek jen upřesním, že se budeme bavit o digitálních zrcadlovkách. Pokoušet se prorazit s kompaktním fotoaparátem nebo i lepším ultrazoomem by bylo asi bláhové a i zcela neznalý klient by jistě poznal, že něco není v pořádku. Přestože celá řada kompaktních fotoaparátů poskytuje dobré obrazové výsledky, zrcadlovka nabízí daleko větší možnosti. Tou nejdůležitější je i fotografování v plně manuálním režimu do formátu RAW. V tomto směru podle mě není nad čím diskutovat.

Dále je ale potřeba si uvědomit, že velmi záleží na tom, jakému oboru fotografování se budete věnovat. Každá fotografická disciplína skrývá jiné technické potřeby a my si je rozebereme jednu po druhé. Začněme od těch nejméně náročných.

Fotografování v ateliéru

Ačkoli se to možná zdá pro začátečníka nepochopitelné, fotografování v ateliéru klade na technickou výbavu nejmenší nároky. Dobře zařízený fotoateliér poskytuje dobré zázemí a dostatek světla. Světlo je a vždycky bude pro fotografa jedním z nejvíce limitujících faktorů. Pokud máte dostatek světla, vystačíte si samozřejmě s mnohem obyčejnější výbavou, než v případě fotografování v temném prostředí. Nepotřebujete totiž nastavovat vysokou citlivost snímače (vaše fotky s levnou zrcadlovkou tedy nešumí) a vystačíte si s vysokými hodnotami clony (málo světelné levné objektivy).

Moderní digitální zrcadlovky nabízejí dostatečnou obrazovou kvalitu i u nejlevnějších modelů nejnižší třídy. Rozlišení těchto fotoaparátů začíná na 12 Mpix, což je více než dostatečná hodnota pro kvalitní ateliérovou fotografii, nicméně i pokud máte v arzenálu starší model s rozlišením 6 Mpix, bude to pro začátek dostačující.

Daleko důležitější v této oblasti jsou objektivy. Většina amatérských fotografů vlastní levné setové objektivy s menším či větším rozsahem zoomu. Tyto objektivy se na profesionální práci příliš nehodí, zejména díky nepříliš dobré kresbě a ostrosti. Pokud ale momentálně nemáte pár desítek tisíc na nákup prvotřídního skla, nevěšte hlavu. Máte hned několik možností.

První možností je fotit i na ten nejhorší objektiv, který máte a výslednou ostrost dotáhnout v grafickém editoru. Softwarové doostřování snímku je koneckonců trend, který vás už nikdy neopustí a který byste neměli opomenout ani v případě, že máte tu nejlepší a nejdražší výbavu. Doostření snímku totiž fotografii pomůže vždycky. Jak může vypadat rozdíl mezi fotografií pořízenou fotoaparátem a následně doostřenou v Photoshopu, vidíte na fotografii těchto fotografiích.

(Canon 450D, objektiv EF-S 18-200mm 3,5 – 5,6 z fotoaparátu vs. doostření)

Jak vidíte na snímku, doostření v grafickém editoru výrazně pomohlo. Fotografie vypadá daleko lépe a pro případného klienta bude pohled na detaily daleko veselejší. Rozdíl, když jsou fotografie takto vedle sebe, je zřejmý na první pohled. Pro začátek je tedy tento způsob možný. Pokud máte fotoaparát s dostatečně velkým rozlišením, můžete využít ještě jednoho triku. Pořízenou fotografii doostříte, zmenšíte např. na 75% původní velikosti a pak znovu doostříte. Výsledky vás a i vaše potencionální zákazníky možná příjemně překvapí.

Co možná nejrychleji byste se ale měli soustředit na nákup alespoň trochu kvalitního objektivu, který vás posune dopředu a ušetří drahocenný čas při úpravách. Ostré objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností jsou poměrně drahé. Ideální cestou do začátku je proto pořízení i třeba jen nejlevnějšího pevného objektivu. Nejoblíbenějšími objektivy v tomto směru jsou pevné padesátky, tedy objektivy s ohniskovou vzdálenosti 50mm. Jejich cena je přijatelná, obrazová kvalita v porovnání cena/výkon vynikající a oproti setovému objektivu docílíte o několik tříd ostřejší fotografie.  Investice pár tisíc korun se vám rychle vrátí. Opět se podívejte na srovnání, jak výsledný snímek vypadá. Opět ale snímek počítačově doostřím a poskytnu zákazníkovi v ještě zajímavějším podání.

Canon 450D, objektiv EF 50mm f/1,8 bez doostřeníCanon 450D, objektiv EF 50mm f/1,8 s doostřením

Canon 450D, objektiv EF 50mm f/1,8 z fotoaparátu vs. doostření.

Objektivy s ohniskem 50mm jsou velmi oblíbené pro začínající portrétisty. S použitím zrcadlovky s APS-C snímačem s crop faktorem získáte navíc ohnisko ještě delší a díky tomu můžete stát dále od fotografované osoby. Konkrétně u značky Canon je crop faktor 1,6x, tzn. výřez jako při ohnisku 80mm, u značky Nikon 1,5x, tedy 75mm. U jiných značek fotoaparátů je to podobné. Jejich výhodou je kromě relativně dobré obrazové kvality i možnost využít nižších clonových čísel, což sice v ateliéru příliš neupotřebíte, bude se vám tato možnost ale hodit při focení mimo ateliér.

Fotografování v exteriéru

Fotografování mimo ateliér je nutné rozdělit na několik různých druhů. Váš klient, např. mladá rodina s dětmi, požaduje nafocení rodinných snímků mimo ateliér, např. na rozkvetlé louce, na balících slámy, apod. Jde defakto o stejný případ, jako při focení v ateliéru, jen s tím rozdílem, že fotíte venku. Můžete si vybrat místo i čas a tak pro vás nebude tato zakázka složitější, než v předchozím případě. Venkovní světlo ale často zdaleka nedosahuje takové síly, jako ateliérové záblesky. Ne vždy můžete fotit v záři zapadajícího slunce, kde si clonu můžete snadno nastavit na hodnoty, kde je kresba vašeho objektivu nejhezčí. Na to je potřeba myslet a při domlouvání termínu a místa počítat s tím, že v temném lese zdaleka nemusí být tolik světla. Modely vám navíc bez problémů postojí, počkají, můžete si vyfotit každý snímek víckrát, aby byla jistota, že alespoň jeden dobrý snímek z každého záběru mít budete.

Jiná situace nastává ve chvíli, kdy budete fotit nějakou venkovní akci, ať už je to svatba, oslava narozenin nebo třeba sportovní utkání. Nemůžete si vybrat ani čas, ani místo a už vůbec si nemůžete vyžádat opakování záběru. Reportážní styl fotografie patří mezi nejnáročnější nejen z hlediska fotografova postřehu, ale i právě z pohledu výbavy. Jsou-li věci v pohybu, stěží vystačíte s rychlostmi závěrky 1/125s a delší. Pokud budete fotit sport, náročnost stoupá k hodnotě minimálně 1/500s. Na takové časy už potřebujete sakra hodně světla, hodně nízkou clonu a nebo vysokou citlivost. Pokud tedy nemáte dostatečnou výbavu, na fotografování sportu raději rovnou zapomeňte a nebo vyražte jen za opravdu slunného dne.

Fotografování svateb a společenských akcí

Fotografování společenských událostí patří bezesporu mezi nejsložitější a nejnáročnější oblasti. Málokdy máte možnost přiblížit se k fotografovaným objektům na těsno a musíte tak disponovat objektivy s rozličnými ohniskovými vzdálenostmi. Musíte být rychlí a často fotografujete v temných prostorách typu kaple, kostel nebo obřadní síň. Velmi podobné je to i u společenských akcí typu maturitní ples.

Tady už přichází na řadu nároky nejen na objektivy, ale i na samotné tělo. I při použití nejsvětelnějších objektivů s clonou menší než f/2 málokdy vystačíte s citlivostí ISO 100. Pokud máte kvalitní tělo, můžete si dovolit zvýšit citlivost dostatečně vysoko, aby snímky nebyli jen samý šum a nemuseli jste řešit problémy tohoto rázu. Zatímco u nejlevnějších zrcadlovek snímky šumí už při ISO 400, u modelů střední třídy není problém využívat ISO 1600. To je rozdíl dost podstatný. Vezměte si příklad, že pokud např. na Canon EOS 450D při ISO 400 musíte u fiktivní scény při stejné cloně nastavit čas 1/60, u Canon EOS 7D je to při ISO 1600 hodnota 1/250. Zatímco při 1/60 jste na hraně toho, co jste schopni udržet v ruce, při 1/250 nemusíte svůj třes rukou vůbec řešit.

Canon 7D, EF 50mm f/1,4, ISO 400, 1/60Canon 7D, EF 50mm f/1,4, ISO 1600, 1/250

Canon 7D, objektiv EF 50mm f/1,4 1. snímek ISO 400, 1/60, 2. snímek ISO 1600 1/250.

Jak vidíte, i vysoká citlivost se na snímku příliš neprojevila a snímek je použitelný. U levnější zrcadlovky by hodnota ISO 1600 byla ve výsledku daleko horší. Chcete-li se tedy během focení svatby více zabývat dobrou kompozicí místo hlídání třesu rukou, musíte už v tomto případě počítat s větší investicí do těla fotoaparátu a nebo zajistit dostatečné nasvícení scény externím bleskem. Ale co si budeme povídat, kdo byl někdy na svatbě nebo zkoušel fotit v kostele, odrazem o strop bleskem scénu moc nenasvítíte a přímo pálit na manželský pár není taky úplně ideální.

Pro opravdu perfektní svatební fotografie vám tak nezbývá nic jiného, než opravdu zainventovat a pořídit kvalitní fotoaparát, bez kterého vám jsou drahé, ostré a světelné objektivy v podstatě k ničemu, protože dlouhé časy neudržíte v ruce.

Rozhodně se neobejdete ani bez dobrého externího blesku. Ten je mimochodem dobrý i na exteriérové svícení, o tom si ale povíme víc až v některém dalším dílu našeho seriálu, který se bude věnovat speciálně svatebnímu fotografování.

Produktová fotografie

Pro fotografování firemních produktů, např. do firemních katalogů, budete potřebovat celou řadu dalších doplňkových věcí. Ačkoli se dá někdy obejít i bez nich, jejich pořízení vám může výrazným způsobem usnadnit život a posunout fotografie o level nahoru.

Produkty budete fotit většinou v interiéru a je tedy na vás, zda využijete ateliéru a nebo vám postačí domácí podmínky. Pak ovšem musíte zajistit světelný zdroj jinak, buď externím bleskem, nasvícením scény např. halogenem, popř. jiným způsobem. Pozadí produktů se volí většinou neutrální, tzn. bílé nebo černé. Pokud se chcete věnovat focení předmětů častěji a nemáte jen zrovna jednu jednorázovou zakázku, vyplatí se pořízení fotografického stanu nebo fotostolu. Stan je vhodný zejména v případech, kdy fotíte lesklé předměty a díky jeho použití můžete veškeré odlesky snadno eliminovat. Typickým příkladem je focení šperků, použítí fotostanu je však velmi široké.

Objektiv ve fotostanu
(Canon 7D, objektiv EF-S 18-2000mm IS (70mm, 1/60,  f/5)

Jak vidíte na tomto snímku, objektiv focený ve fotostanu s odpáleným externím systémovým bleskem vypadá podobně, jako kdyby byl focený ve velkém ateliéru. Pro fotografování rozměrnějších předmětů pak stoupají nároky na velikost stanu nebo stolu. Kvalitní fotostůl s dobrým osvětlením pak může vyjít pěkně draho. Je možné ho sice simulovat nějakým jiným provizorním řešením, na fotografiích to ale vždy bude vidět a vám nebude zbývat nic jiného, že se pustit do rozsáhlejších úprav v Photoshopu.,

Nároky na samotnou techniku nejsou příliš vysoké. Pokud dodáte dostatek světla a fotoaparát připevníte na stativ, nejste defakto příliš limitováni použitým fotoaparátem. Pro fotografování menších předmětů se ale určitě vyplatí pořídit alespoň jeden makro objektiv.

Fotografování pro fotobanky

Celkem zajímavou možností, jak si přivydělat, je prodávání fotografií do fotobank. Typickým příkladem je např. český projekt www.fotobanka.cz Výhoda fotografování do fotobanky je celková volnost. Můžete fotit co chcete a kdy chcete, nejste nijak omezování a můžete fotit prostě jen když máte zrovna čas nebo když je ateliér nejlevnější. Téma záběrů může být libovolné, ale je samozřejmé, že nejvíce frčí zinscenované snímky lidí v různých životních situacích. Postupem času, pokud se vám podaří nasnímat dostatečně velký počet zajímavých snímků, můžete žít jen z aktuálně prodaných licencí. Fotobanky navíc existují i v zahraničí a pokud budete opravdu dobří, můžete si přijít na poměrně slušné peníze.

Shrnutí

Majitelé nadupaných přístrojů si možná teď rvou vlasy, co to tady píšu. Proč vlastně existují drahé přístroje, když tvrdím, že začít se dá i s málem. Každý ale během své práce zjistí, jak ho technika začíná omezovat a kdy je nutné pořídit lepší model. V mnoha případech je ale možné v počátku vystačit i s horší základní výbavou a na lepší si postupně vydělat. Rozhodně se vyplatí pořídit pro začátek i náhradní paměťovou kartu a druhou baterii, stejně jako kvalitní fotobrašnu. To ale považujeme za samozřejmost. Do budoucna pak budete stát před otázkou, zda nejdříve investovat do kvalitních objektivů nebo do těla aparátu. Ve většině případů je odpověď jasná a snad všichni profesionální fotografové se shodnou, že vždy je nejlepší nejdříve investovat do dobrých objektivů. Tahle odpověď je platná ale jen v situacích, kdy primárně nefotíte za špatných světelných podmínek. Pak už si tímto pravidlem nejsem zcela jist, protože možnosti citlivosti fotoaparátu mohou být v určitých situacích zásadní. Pokud bych se chtěl stát výhradně svatebním fotografem a neměl dostatek financí, asi bych nejprve zvolil investici do dobrého těla v kombinaci s levným objektivem s pevným ohniskem a dobrou kresbou. Pro nafocení obřadu bych zvolil raději levný setový objektiv než mít ostré fotografie zničené vysokým šumem.

V příštím díle se vrátíme na začátek dnešního povídání a řekneme si něco o výběru vhodného fotoateliéru, popř. dáme několik tipů, na co myslet při pořizování vlastního.

Budu se na vás opět těšit.

Michal Škach Fotime-jinak.cz

1/3