Čtvrtek, 14. prosinec

  • Facebook
    facebook
  • Přihlášení / registrace

    Přihlaš se Facebook účtem

Rozhovor s fotografem Michalem Skramuským

( 0 hlasů ) 
Profil autora Veronika Šimáčková

Jestli jste dosud ještě nenarazili na práci Michala Skramuského, měli byste to napravit. Michal je velmi kreativní fotograf, který na první dojem působí velmi uzavřeně. Nicméně pokud se vám podaří k němu dostat blíž, uvidíte pravý opak. Velmi otevřenou a přátelskou osobu, která je velmi pokorná ke světu, ve kterém se pohybuje. A to dělá jeho práci o to zajímavější.

Michale, již nějakou dobu sleduji Tvou práci. Před svým objektivem jsi měl celou škálu modelek, hereček a jakkoliv jinak slavných tváří. Jak se to semele, že se k Tobě na fotografování hrne jedna celebrita za druhou?

Ani nevím, jak se to semele, je to o tom, že máš nějakou práci, máš ji rád a je to o tom, že Tvoje práce je pro někoho zajímavá. A je to takový koloběh. Dostáváš různé nabídky od různých lidí, nejenom celebrit. Ale pravdou je, že fotografování takových lidí, celebrit, mě posouvá v kariéře dál. Když totiž nafotíš někoho známého a nafotíš ho dobře, tak k Tobě mají ostatní větší důvěru a snadněji Tě osloví ke spolupráci.

Vidíš rozdíl mezi fotografováním celebrit a teď to možná řeknu blbě, a fotografováním obyčejných lidí? A je spolupráce s nimi rozdílná?

Na to Ti taky můžu odpovědět. V životě je všechno o určitých energiích. Není to vůbec o tom, jestli ten člověk je známý. Já sám osobně se snažím fotit na 150%. Pro mě je focení láska a věci dělané s láskou se vždycky nějak projeví. Já sám jsem před 4 roky začínal jako naprostý amatér, ale protože tam byla obrovská chuť něco tvořit a najít sám sebe, tak jsem si koupil foťák a začal jsem. Bylo mi to úplně jedno a hlavně jsem vůbec netušil, jestli mám talent nebo ho nemám, ale prostě jsem začal. A jak pořád tvoříš dál a dál, i jako amatér na 100%, tak se časem začneš zlepšovat. Byla to taková sněhová koule, která se postupně nabalovala. A s tím, jak se nabalovala, rostla chuť, i má kariéra.

Na kterou osobnost vzpomínáš nejraději? (Se kterou se Ti dobře pracovalo.)  A která z nich je pro Tebe v tuto chvíli zatím nejvíc ceněná? A kdybys jsi mohl vybrat z našich i zahraničních celebrit, kdo by stanul před Tvým objektivem?

Na první část otázky se mi bude dost těžko odpovídat. Protože mít nějakého svého favorita je stejné, jako kdybych se zeptal já Tebe, jakého favorita máš mezi svými nejlepšími přáteli. Tak si také nevybereš jenom toho jednoho. Protože každý je svým způsobem jiný. Prostě máš ráda všechny. A zrovna tak je to u těch celebrit. Mám rád všechny celebrity, se kterými jsem spolupracoval a mám nesmírnou pokoru v tom, že ty lidi s takovým člověkem jako jsem já, začali spolupracovat. Pro mě jsou to totiž většinou lidé, kteří v té umělecké sféře dokázali mnohem víc než já. A pro mě oni jsou osobnosti.

A pokud bych si mohl opravdu vybrat ze světových celebrit, mojí takovou inspirací je Madonna. To se o mně ví, a to jsi si asi i myslela. (Pozn.: ano, myslela.) A já vám vysvětlím proč. Madonna je na scéně několik let. Něco přes 30, myslím. Ona má v sobě zvláštní šarm a má i provokaci. A mně se tedy líbí nejenom jako člověk. Spousta celebrit v jejím postavení tu svojí slávu neustojí. Začnou pít, brát drogy. Prostě ta sláva je semele. A ona je osobnost, která si všímá jen svého byznysu, který dělá velmi dobře. Jí bych chtěl fotit nejen kvůli vzhledu, i když dneska už je to starší paní, ale hlavně kvůli tomu, že ona je herečka. Ona se totiž před kamerou nebo fotoaparátem stane ze zpěvačky herečkou. A to je to, co se snažím ze svých objektů na focení dostat. Dostat z nich emoce, aby ty fotky nebyly nudné.

 

Michale, spousta fotografů si stěžuje na nedodržování termínů, případně rušení termínů ze strany modelek. Máš s tím zkušenosti nebo u Tebe si to ta děvčata nedovolí.

Já musím říct, že ze začátku, tak ty první tři roky, jsem neměl zrušený jediný termín. Možná jedno focení díky nemoci. Ale určitě to nebyl trend, jako je tomu poslední dobou. A většinou se to teď stává v den focení, kdy už nemáš vůbec šanci to nějakým způsobem změnit. A ty holky si neuvědomují, že za tím stojí spousta práce a energie. Telefonování, rezervace ateliérů, samozřejmě po tom musíš zaplatit i ty náklady na ten ateliér, pokud ho včas nezrušíš. A to nepočítám vizážistku. Takže od těch holek je to velká nezodpovědnost. Já už jsem se ale pojistil tak, že vybírám zálohy. Je to taková pojistka, když ji „náhodou ujede autobus“, „náhodou nemůže přijít“ nebo jí „zrovna někdo zemře v rodině “ J a musí to řešit, nebo má v ten den „autonehodu“. To je vždycky taková divná náhoda. Chápu, že se to může stát jednou, ale zrovna u těchto lidí to bývá tak, že večer je v pohodě a zdravá, a ráno má z ničeho nic „obrovské 40ky horečky“. Takže díky té záloze se už dneska nemusím stresovat a z toho zaplatím tyto výdaje.

 

Jak to tedy pak řešíš? Dáváš modelce další šanci nebo tím pro Tebe spolupráce nadobro skončila?

Co se týče druhé šance, to záleží na člověku, jestli má chuť. Musí se pak znovu zaplatit záloha. Pokud to znovu zaplatí, tak já to beru jako další zakázku. Ty lidi neodsuzuji, stát se to může. A někteří lidé pak opravdu přijdou, a fotí se. Takže šance určitě znovu dávám. I když musím říct, že od doby, co jsem začal vybírat zálohy, ruší se termíny podstatně míň. Víte, je to jako se vším, když něco chcete. Když si jdete něco koupit, musíte respektovat podmínky daného prodejce. A pokud jsou pro vás podmínky nepřijatelné, jdete tam, kde se s nimi ztotožníte. A stejně je to se mnou a mojí prací.

Co zakázky, sháníš si je sám anebo máš managera, který Tě zastupuje?

Tak já zatím funguju většinou přes facebook. Nemám nikde žádnou svoji vlastní propagaci. Ale většinou to je tak, že zveřejním nějakou svojí práci. A ti lidé, kteří Tě mají v přátelích již nějakou dobu, se pro mě ve vhodnou dobu rozhodnou, že chtějí fotit.

 

Celý rozhovor naleznete na stránkách Ateliéru fotografické praxe.

 

Doporučujeme

  • Pause
  • Previous
  • Next
1/3