Čtvrtek, 14. prosinec

Jak fotit sklo

( 1 hlas ) 
Profil autora Jana

Fotografování skla je hned po fotografování jídla tou nejnáročnější disciplínou, s jakou se fotograf může setkat. Náročnost tohoto tématu spočívá především v nutnosti zvládnout velké množství odlesků. Pokud vás složitost této disciplíny neodrazuje od toho si ji vyzkoušet, pak tento článek plný užitečných tipů je právě pro vás!

Fotografování skla je možné pojmout dvěma základními způsoby:

  • zaprvé formou technicky dokonalého snímku, kdy výsledkem je špičková produktová (nebo chcete-li reklamní) fotografie
  • za druhé v podobě uměleckého ztvárnění, na základě kterého může vzniknout celá řada kreativních zpracování, od působivých zátiší až po zcela abstraktní snímky – výsledný efekt závisí plně na vaší kreativitě

Jestliže je vaším cílem stvořit precizní produktový snímek, na němž hlavní roli bude hrát sklo ve své plné kráse, nejjednodušší je použít při jeho snímání bílé nebo černé pozadí. Bílé pozadí vytvoří skleněnému objektu černé kontury, černé pozadí kontury bílé. Výběr barvy pozadí závisí plně na tom, jakého efektu chcete v daný moment dosáhnout.

V případě, že se rozhodnete pro pozadí bílé, existují dvě možnosti, jak stvořit dokonalý snímek - zaprvé pomocí světelného stanu, a za druhé pomocí prosvětlovacího stolu.

Pod světelným stanem, který si snadno sami vyrobíte, si lze představit bílé típí, uvnitř kterého se nachází krabice. Na krabici (případně krabice) je navíc třeba položit skleněnou desku, na kterou následně postavíte vámi fotografovaný skleněný objekt. Díky skleněné desce bude objekt působit tak, jako kdyby byl postavený na zrcadle, ovšem s tím rozdílem, že odraz nebude tolik nápadný. Hlavní výhoda stanu však spočívá v tom, že příjemně rozptýlí světlo a zmírní nežádoucí odlesky. Ve stanu si ponechejte otvor na objektiv fotoaparátu, který si pro snadnější snímání připevněte ke stativu. Ideální bude, pokud si fotoaparát nastavíte tak, že střed objektivu bude ve stejné úrovni jako střed objektu, který se chystáte fotit. Důležité je dát si pozor na to, aby přední okraj skleněné desky nezasahoval do záběru, a zadní aby byl v dolní třetině záběru (v případě, že fotíte skleničku s nožičkou, tak v dolní polovině). Co se týče samotného svícení, nejlepší je nastavit z obou stran klasické reflektory se základními nástavci v podobě kovových tubusů (tzv. hrnce), které určí úhel světelného kužele.

Pokud dáte přednost prosvětlovacímu stolu, což je stůl z mléčně zbarveného průsvitného (ne průhledného!) materiálu, který na jednom konci začíná jako standardní stůl a na druhém končí volným přechodem směrem ke stropu (podobně jako ateliérové pozadí), budete taktéž potřebovat dvě světla, ovšem jiného typu a jinak nastavená. Jako hlavní světlo zvolte reflektor s vyšší intenzitou a nastavte jej zezadu (za průsvitnou stěnu stolu). Vedlejší světlo (s nižší intenzitou) nastavte zespoda. Abyste si zajistili tmavé, rovnoměrně prokreslené okraje fotografovaného objektu, nastavte si z bočních stran dvě stejně velké černé destičky. Těmto destičkám se v branži říká „negr“ a slouží jako opak odrazných desek. V případě, kdy máte pocit, že na jedné straně má skleněný objekt tenčí linku, stačí posunout destičku z opačné strany blíže k objektu a efekt se srovná.

Pokud se rozhodnete pro pozadí černé, ideální je nasvítit si objekt ze stran dvěma stejně velkými obdélníkovými softboxy nastavenými na výšku. Takto nastavené měkké světlo vám na fotografovaném skle hezky vykreslí bílé okraje.

TIP pro focení skleněné lahve s etiketou: Aby vám etiketa vyšla na snímku znatelná, je třeba ji prosvítit. Toho dosáhnete přidáním jednoho světla (ideálně bodového) zepředu. Pokud vám však vznikne příliš odlesků, je nutné použít polarizační filtr. Ten, dle nastavení, mění vlnovou délku světla, které se odráží z fotografovaného objektu směrem do objektivu. Správným nastavením filtru lze odlesky zcela odstranit.

V případě, kdy chcete sklo ztvárnit umělecky, doporučenými technickými postupy se řídit můžete, ale také nemusíte. To, co by na produktovém snímku bylo na škodu, může být v umělecké fotografii vítaným efektem, který snímku dodá ten pravý šmrnc. Na to, co pro vás funguje a co ne, si však musíte přijít sami .. zkoušením různých nápadů v praxi. Zezačátku můžete vyzkoušet například experimentování s hloubkou ostrosti či s kompozicí. Čím více si budete při fotografování skla jistější, tím více můžete popouštět uzdu své fantazii, a od jednoduchých konceptů přecházet ke složitějším.

TIP pro kreativní experimenty: Naplňte skleněnou nádobu čirou vodou a přidejte do ní barevnou emulzi. Sami budete překvapeni, jaké zajímavé obrazce a především snímky, mohou z tohoto nápadu vzniknout.

Na závěr nezbývá, než popřát mnoho trpělivosti, a hlavně – dobré světlo!

text: Jesika Stejskalová / foto: kwacekdesign.cz

1/3