Čtvrtek, 21. červen

Tipy pro foceni v exteriéru

( 2 hlasů ) 
Profil autora Jana

Nejen v profesionálně vybaveném fotoateliéru lze pořídit kvalitní a krásný fotoportrét. Zajímavou alternativou, která nabízí nepřeberné množství možností, je exteriér. Ateliér, i přes veškeré výhody, kterými oplývá, v určitých ohledech do jisté míry limituje jak fotografa, tak model. To, co nelze realizovat v ateliéru, lze krásně zrealizovat venku. Je však potřeba mít na paměti, a to ideálně ještě před samotným focením, že exteriér, stejně jako ateliér, má nejen své plusy, ale nese s sebou i jistá omezení.

Velkou výhodou focení v exteriéru je, že správně zvolená lokace může výraznou měrou podpořit osobnost a vzhled fotografovaného, a přispět tak k celkové kvalitě a atraktivnosti výsledného snímku. Venkovní prostředí může svým charakterem vyloženě „ladit“ s modelem, ale může s ním jít také do kontrastu. Při dobře promyšleném konceptu lze v obou případech vytvořit působivý snímek, který se stane chloubou jak autora, tak protagonisty. Jisté však je, že ať už se rozhodnete pro kteroukoli variantu a zvolíte jakoukoli lokaci, vždy musíte dbát na to, aby nejvýraznějším prvkem celé fotografie byla osoba, jejíž portrét tvoříte. Toho lze nejlépe docílit posunutím pozadí v hloubce ostrosti do neostrosti, jinými slovy rozostřením pozadí.

Zaostřujte vždy na fotografovaného, případně také -dle typu lokace- na nejbližší okolí, které fotografovanou osobu obklopuje, a které je zároveň blízko objektivu.

Snad největší nevýhodou focení v exteriéru je fakt, že se musíte do značné míry přizpůsobovat přirozeným světelným podmínkám, a vůbec počasí celkově. V tomto směru má jasně navrch ateliér. Venku je vaším hlavním světelným zdrojem Slunce, které si logicky nelze nijak nastavovat a upravovat. Je tedy třeba zorientovat se v tom, jakým směrem kdy Slunce svítí, a jakou barevnou atmosféru vytváří. To se liší nejen dle konkrétních hodin, ale i dle konkrétních dnů, resp. jednotlivých ročních období. Mít v této věci přehled je podstatné nejen proto, abyste věděli, jaké zabarvení kdy Slunce vytvoří, a mohli tomu přizpůsobit nastavení svého digitálního fotoaparátu (případně uzpůsobit výběr negativu), ale také proto, abyste věděli, jaký typ stínu od Slunce vznikne.

Pokud jde o barevnou atmosféru, ráno a večer se nejčastěji setkáme se zabarvením do červena. Průběh dne pak závisí na ročním období – pro jaro a podzim je typické oranžové zbarvení, v zimě naopak Slunce vytváří efekt modré. Abyste se vyhnuli tomu, že vám snímek vyjde v nežádoucím zabarvení, nastavte si na svém fotoaparátu vždy správně bílou – konkrétní postup správného nastavení se odvíjí od konkrétního typu vašeho fotoaparátu. (V případě klasických fotoaparátů je třeba vybrat odpovídající negativ.)

A co se stínů týče: ráno a večer jsou vesměs „přátelské“. Jsou dlouhé a měkké, velmi vhodné pro fotografování. Ne však v poledne, kdy jsou krátké a tvrdé. Takové stíny vytvářejí nežádoucí efekty, zejména na obličeji fotografovaného. V tomto směru se vám může velmi osvědčit odrazná deska, která tvrdé stíny podstatně změkčí. Pro tento cíl skvěle poslouží deska stříbrná, která obličej fotografované osoby příjemně prosvětlí.

Oproti tomu zlatou desku využijete v případě, kdy budete chtít pleti fotografovaného dodat zlatavý nádech, případně pokud budete chtít zlatého efektu docílit na jiných místech a vytvořit tak dojem zapadajícího Slunce (např. když je zrovna zataženo). Berte však v potaz, že pro focení s odraznou deskou budete potřebovat někoho k ruce, kdo vám desku bude nastavovat tak, jak zrovna bude potřeba. Jinak mají odrazné desky vesměs samé výhody. A pokud navíc zvolíte balíček Xv1, který vám nabídne různé barevné varianty, získáte praktického pomocníka, který vám dopomůže k lepším snímkům.

Fotit portrét venku může být jak zábava, tak náročná zkouška. Koho však fotoportrét baví, měl by si tuto variantu minimálně vyzkoušet. V ateliéru závisí takřka vše na tom, jak si co nastavíte a upravíte. V exteriéru ale může dojít k mnoha příjemným „náhodám“, které vám zajistí nejen kvalitní snímek, ale i zajímavý zážitek a třeba i podstatnou zkušenost. Tak neotálejte, popadněte potřebné vybavení a vyrazte ven! :)

text: Jesika Stejskalová / foto: kwacekdesign.cz

1/3