Čtvrtek, 21. červen

Domácí fotoateliér - jak fotit doma

( 5 hlasů ) 
Profil autora Michal Škach

Řada nadšených fotografů, zejména z řad maminek a tatínků, mají doma digitální zrcadlovku a fotí své děti. Jednoho dne vás možná napadne, že byste si mohli doma zřídit provizorní ateliér a fotit fotografie, jak váš oblíbený portrétní fotograf. Protože každý nějak začíná a cesta k dobrému výsledku není jednoduchá, předem vás upozorníme na úskalí jednotlivých světelných zdrojů.

Jaké vybrat fotografické pozadí

Sehnat si fotografické plátno, uchytit ho nějaký způsobem na zeď, to asi zvládne každý a není potřeba to nijak dopodrobna rozvíjet. Pro domácí použití stačí i ta nejlevnější pozadí, která se dají koupit už  od 400,- v délce 5 metrů. Mají sice jemnou strukturu, to ale pro amatérské focení nevadí. Jsou navíc z materiálu podobného více plastu než papíru a jejich údržba je jednodušší. Jen upozorním na levné stativové sestavy, se kterými je problém s výškou. Levné polské stativové sestavy je totiž obvykle možné vysunout maximálně do výšky kolem 200 cm a fotit pak dospělou osobu je pak problematické, je tedy lepší roli s pozadím uchytit co nejvýše ke stropu a nebo pořídit stativy s výškou do 250cm.

Typy svícení – přirozené světlo

Asi málokdo vystačí v interiéru jen s přirozeným světlem. Možná půdní byt s prosklenou střechou by tomuto účelu vyhovoval. Kdekoli jinde ale světla bude málo. Efektní fotografie můžete nafotit u okna, kde světla dopadá dost, ale nebude se už jednat o klasické portrétové fotografie před plátnem. Teoreticky pokud máte zahradu, mohli byste fotopozadí vynést i ven, ale venkovní vlivy jako prach, vítr a hmyz rozhodně vašemu pozadí nepomohou.

Halogenové osvětlení

Asi první zdroj, který každý vyzkouší, je halogenové světlo. Jde o levné typy světel za pár stovek, které koupíte v každém Baumaxu. Těmito světly nelze svítit napřímo, musíte je namířit do stropu a využít až odraženého světla. Jako levná varianta je to použitelné, ale má to řadu nevýhod. První je spotřeba elektrické energie, která je při použití dvou 1000W halogenů poměrně vysoká. Druhou nevýhodou je barva světla. Při použití halogenů je ideální naopak zatemnit, aby se vám nemísila barva denního světla s barvou halogenu, protože je pak jednodušší vyvážit bílou barvu. Druhou nevýhodou je vysoká teplota a nebezpečí popálení. Po půl hodince se nebudete v panelákovém bytě potit jen kvůli přemýšlení o vhodné kompozici záběru.

Trvalá světla

Na trhu se prodávají různé typy profesionálnějších stálých světel, které se používají zejména na natáčení videa. Oproti halogenu mají výhodu tu, že jsou většinou osazeny softboxem nebo deštníkem a nabízejí tak měkčí světlo. U levnějších variant je ale opět problém s výkonem, vystačí obvykle na nasvícení portrétu z blízka. Ne už na svícení z dálky nebo na osvícení třeba více osob. Výkonější světla, které se používají např. při natáčení reportáží pro televizi, je zase velmi vysoký cena.

Systémový (přídavný) blesk

Fotit doma s bleskem je docela dobrá varianta. Jak jste už možná někde četli nebo viděli, není dobré fotit napřímo, ale odrazem o strop. Světlo se od stropu odrazí a vytvoří daleko příjemnější světlo bez stínů. Při focení můžete použít i odraznou destičku a část světla směrovat rovně.

Brzo ale zjistíte, že pálit blesk o strop není tak jednoduché, jak se zdá, trefit ideálně úhel, pokud se fotograf i fotografovaní pohybují, není snadné. Existuje proto daleko lepší varianta, odpalovat blesk dálkově, ze stativu umístěného mimo osu. Světlo dopadající z boční strany působí lépe a více přirozeně. Dalším krokem pak je využití deštníku. Díky větší ploše deštníku je možné mířit napřímo. Deštníky jsou buď odrazné a nebo difúzní, přes které se pálí přímo na fotografovaný objekt. Pokud bleskáte přes deštník, je potřeba o něco vyšší výkon záblesku, než když bleskáte přes odrazný deštník.  Pro domácí použití je tento způsob použitelný, v lepším případě můžete použít záblesky dva.

Záblesková světla

Pokud to s focením myslíte vážně, můžete si pořídit záblesk. Pozor ale na levné zábleskové sestavy, které se prodávají např. na Aukru. Výkon do 100wS je zcela nedostačující i na focení produktů a investice několika tisíc se za taková světla vůbec nevyplatí. Budete z nich akorát nešťastní. Smysl tak má záblesk kolem 300ws, což jsou výkony spadající do nejnižší řady zábleskových světel pro profesionální použití. V domácích podmínkách vystačíte i s jedním světlem. Odpalovat záblesk můžete buď pomocí synchrokabelu a nebo bezdrátově.

Doufám, že vám přehled světel alespoň trochu pomohl, přestože vím, že není nad vlastní zkušenost.

Michal Škach / www.fotime-jinak.cz

1/3