Čtvrtek, 21. červen

Jak fotit šperky

( 3 hlasů ) 
Profil autora Michal Škach

Pro řadu fotografů, zejména umělecky zaměřených, je fotografování produktů podřadnou fotografickou disciplínou. Ve skutečnosti se ale jedná o náročnou úlohu, která vyžaduje mnoho zkušeností a první pokusy s fotografováním produktů často nebývají dobré. Vrcholem produktové fotografie je pak fotografování šperků. Na toto téma se dnes zaměříme.

Šperky mají při fotografování hned několik problematických aspektů. Předně je to velikost, která je velmi malá na rozdíl od většiny jiných typů produktů jako jídlo, elektronika, apod. Abyste byli schopni nasnímat prsten v dostatečně velkém rozlišení, je obvykle potřeba dobrý objektiv, ideálně typu makro s dobrou kresbou. Produkty potřebujete mít ostré a je proto potřeba zvolit správný poměr ohniskové vzdálenosti a clony.

Pro většinu fotografů, kteří nemají ideální fotografické zázemí, nastává vražedná kombinace. Více si vysvětlíme v následujících odstavcích pěkně popořadě.

Fotostan je nutností

Fotografický stan, dobře známá bílá kostka, je pro focení šperků nutný. Jen s fotografických stolem, nebo nedej bože jen s nataženou látkou na okenní parapet si v tomto případě opravdu nevystačíte. Ve zlatých a kovových předmětech se totiž odráží úplně všechno a při detailním záběru je pak vidět nejen váš fotoaparát, ale i kompletní okolí. Titanový prsten pak zdaleka nevypadá jako titanový.

Předměty je proto nutné umístit do fotostanu, tak aby okolí bylo úplně bílé. Pro většinu produktů není nutné zakrývat přední stěnu, u lesklých předmětu ale ano a tak vám nezbývá než fotografovat skrz štěrbinu v čelní štěně.

Problém se světlem

Nasvícení produktu je samozřejmě další velmi důležitou věcí. Předně, neměli byste kombinovat dva různé typy světla. Pokud např. umístíte produkty k oknu, a zjistíte, že je to málo, nemůžete do stanu pustit ještě halogen. Zkombinují se vám dvě teploty světla a správné vyvážení bílé nastavíte jen velmi těžko. Je proto daleko lepší využít dostatečného výkonu umělých světel a naopak fotit v zatemnělém prostředí.

V domcích podmínkách je s množstvím světla problém. Často se první pokusy ubírají k systémovému blesku odpalovaném bezdrátově třeba ze stativu. Na fotografování produktů ve fotografickém stanu je ale jeden zdroj světla málo. Navíc i nejsilnější blesky se směrným číslem přes 50 jsou při svícení přes difúzní látku stanu málo výkonné.

V domácích podmínkách je možné použít dvě halogenová světla namířená šikmo shora ze dvou stran do fotografického stanu.

Ideálním řešením je fotografování v ateliéru. Ačkoli si většina méně zkušených fotografů myslí, že je to zbytečnost, díky opravdu výkonným zábleskovým světlům není s množstvím světla žádný problém a rozhodně se to na výsledku projeví.

Problém s clonou a ohniskovou vzdálenosti

Dostáváme se k další části komplikací. Pokud máte ideální podmínky a vybavení, nic se neděje a poradíte si s úlohou velmi snadno. Horší to je, pokud nemáte ateliér a nemáte makro objektiv. První problém je s ohniskem, protože pokud máte obyčejný setový zoomový objektiv, zjistíte, že největšího přiblížení docílíte na nejdelší ohnisko. To má nevýhodu v tom, že se vám zkracuje hloubka ostrosti. Stejný efekt má i nízké clonové číslo, po kterém obvykle musíte sáhnout ve chvíli, kdy nemáte dostatek světla. Tzn. že hloubka ostrosti je velmi malá a vy nejen, že máte problém se zaostřením, které musíte nastavovat stejně většinou manuálně, ale nevíte přesně, jakou část prstenu je lepší mít zaostřenou.

Dost často pak tedy musíte clonové číslo zvýšit a vykompenzovat např. citlivostí nebo časem. Obojí vám ale většinou zhorší ostrost snímku. Částečně vám může problém vyřešit alespoň dálková spoušť, při které si můžete dovolit prodloužit dobu expozice. Ale i tak je to kompromis.

Ideální řešení?

Pokud nechcete mít s fotografováním šperků jen samé trable a nevalný výsledek, je jednoduché řešení. Pokud nemáte fotoateliér, pronajměte si ho. Postavte si na stůl fotografický stan, zakryjte všechny jeho stěny, fotografujte klidně na clonové číslo 16 a nasviťte si stan ze všech stran. Výsledné fotografie budete muset stejně ještě doladit v grafickém editoru, ale výsledek bude daleko lepší, než v domácích podmínkách bez vybavení.

Michal Škach / www.fotime-jinak.cz

1/3